maandag 20 september 2010

kruidkoek

Ik heb net dit een na laatste plakje kruidkoek opgegeten. Het laatste plakje is voor mijn lieve Joost. Lekker, voor bij de thee vanavond.
Ik heb het recept ooit gekregen van een oude huisgenoot Hanneke uit mijn studententijd. De kruidkoek is dan ook makkelijk te maken en goedkoop.

Ingrediƫnten: 200 gr zelfrijzend bakmeel, 150-175 gr bruine bastardsuiker, mespuntje zout, 1-2 eetlepels koekskruiden, ca.150 tot 200 ml karnemelk en handje gewelde rozijnen.

Beboter het cakeblik. Doe het bakmeel, de suiker, zout en kruiden in een kom. Roer met lepel of met electrische mixer zoveel karnemelk door tot de massa als een dikke 'band' van de lepel of roerhaken loopt. Meng de rozijnen door het deeg. Doe het deeg in het cakeblik en bak de kruidkoek een uur op 180 graden. Bewaar de koek na afkoelen in een plastic zak.

Mijn koekskruiden komen uit een potje van Verstegen, gekocht bij de AH. Maar je kan koekskruiden zelf maken door een kruidenmengsel van 2 theelepels  kaneel, 1/2 theelepel gember  of nootmuskaat en 1/2 theelepel kruidnagelpoeder goed door elkaar te mengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten